SollicitatieLAB
Maakt van een sollicitatie een succes

Je foto is de belangrijkste eye-catcher

Iedereen weet dat je cv, niet echt gelezen wordt. Recruiters nemen maar weinig tijd om een cv goed te bekijken. Je hebt eigenlijk maar 10 seconde om de aandacht van de recruiter te trekken. Het is dus belangrijk om eye-catchers in je cv te  hebben. En je foto is eigenlijk wel de belangrijkste eye-catcher. Besteedt hier dus zorg aan.

Beelden zeggen meer dan woorden

Laten we eerlijk zijn. Iedereen heeft als hij of zij een foto van iemand ziet, daar direct een gevoel bij. Dat geldt ook voor de foto op je cv. Dus denk goed na wat je wil uitstralen. Maar het is ook belangrijk, dat de foto over jou gaat. Dus geen drukke achtergronden. Je kan natuurlijk wel zeggen dat je oog hebt voor details, maar als je dan op de foto staat met twee (niet bedoelde) verschillende oorbellen……..tja.

Wat doe je als niet-fotogeniek bent?

Soms hoor ik nog al eens, ik doe geen foto, want ik sta er nooit goed op. Of dan zien ze dat ik oud ben. In beide heb ik ervaring, maar inmiddels weet ik dat fotografen er voor kunnen zorgen dat je best aardig op een foto terecht kan komen. Het gaat tenslotte om de uitstraling. En over ouder zijn: wees juist trots op je leeftijd, maar zorg met je foto dat je dat dan ook uitstraalt.

Maar echt , geen foto..... kan anno 2016 niet meer. Van de 36 cv’s die in 2015 in de maandelijkse cv van de maand verkiezing in de top 3 eindigde, was er slechts 1 zonder foto.


Hoe groot moet mijn foto zijn?

Nu we het toch hebben over ons onderzoekje. De gemiddelde grootte van de foto in het cv van de cv's die in de top 3 eindigden was 29,3 cm2, ongeveer 6x5 cm dus. 

Een ontwikkeling is wel dat steeds vaker sollicitanten kiezen voor een grote(re) foto in hun cv. Ongeveer 20% kiest inmiddels voor een groter afwijkend formaat om op deze manier hun cv te laten opvallen. Recruiters zijn echter niet echt enthousiast over deze ontwikkeling. Vaak horen we toch termen als ‘overheersend’ of ‘foto te dominant’.

Kleur of zwart-wit?

Een ander item over de foto’s op je cv is: kleur of zwart-wit? Het kan allebei. 80% van de foto’s is tegenwoordig in kleur. Zwart-wit foto’s hebben over het algemeen een meer formele uitstraling. Wanneer je een keurenfoto gebruikt dan is het wel belangrijk dat je foto “past” in je cv qua kleurstelling. Maar dat geldt eigenlijk voor je hele foto. Schrijven dat je een serieus type bent, maar uitbundig op de foto is niet handig.

Welke pose?

Ga niet te geposeerd op een foto staan. Daar horen we alleen maar negatieve geluiden over van recruiters. Ook op de vraag: Alleen gezicht of meer? Is wel een duidelijk antwoord te geven. Eigenlijk zie je steeds meer foto’s met daarop alleen het gezicht (89%). Ook van recruiters horen we steeds vaker : “Ik wil graag een duidelijke foto, waarbij ik de kandidaten in het gezicht kan kijken". Wanneer je besluit om meer in beeld te nemen van jezelf, bedenk dat dit ook weer kan afleiden.  Wat in ieder geval niet handig is, zijn foto’s waar maar een gedeelte van je hoofd op staat, of een gedeelte is weggesneden.

Lach of ik schiet

Alles voor een glimlach. 80% staat lachend op de foto. Dat is ook wel belangrijk, want je wil natuurlijk vriendelijk overkomen. Niemand wil een zuurpruim als collega. Verder is het belangrijk dat je goed matched met de organisatie. Een wat formele organisatie dan ook een wat formele foto, maar het belangrijkste is toch echt dat je zo ontspannen mogelijk op de foto staat.Steeds meer foto’s in cv’sWe zeiden het al eerder, beelden zeggen vaak meer dan woorden. 

Een foto is een belangrijke eye-catcher. 

Een ontwikkeling van de laatste tijd, is dat de foto  (bij sommige zelfs al meerdere foto’s) wordt ingezet om iets over te brengen.Bijvoorbeeld in december werd een cv, cv van de maand met een foto, waarin de kandidaat zich liet zien als wielrenner. Alle tips hierboven, met voeten getreden, maar hij profileerde zich wel als een sportief persoon, met een winnaars mentaliteit. Kwamen goede reacties op binnen.

Ook in het cv van het jaar 2015, spelen foto’s een prominente rol. De maakster liet hier zien, hoe ze haar werkgever goed in beeld had gebracht. Hier versterkten de foto’s nadrukkelijk haar capaciteiten.

De volgende stap een filmpje?

We hebben de eerst cv’s al binnen gekregen met de nieuwste ontwikkeling. Namelijk cv’s met een kort filmpje, want een foto zegt vaak meer dan woorden, maar een filmpje zegt weer meer dan een foto. 

Al geldt hier natuurlijk dat een filmpje misschien wel een hoger afbreuk risico heeft. De laatste tijd hebben we de recruiters uit onze recruiterspanels gevraagd naar wat ze van een filmpje in je cv vinden. De meeste recruiters reageren wel positief. Toch had een recruiter nog een belangrijke tip: "Een filmpje is leuk, maar wel kort; het  moet geen speelfilm worden”.