SollicitatieLAB
Maakt van een sollicitatie een succes

17 sollicitatie 

trends 

voor 2017

Cees Bakker van SollicitatieLAB kijkt vooruit naar de trends voor 2017. Eerst de trends rondom het cv, want ook het cv  blijft in 2017 een belangrijke rol spelen. Maar ook andere ontwikkelingen rondom solliciteren komen aan bod.



1. Een kort filmpje in je cv

De discussie of er op je cv een foto moet is inmiddels allang achterhaald. 99% van de cv’s heeft een foto, als belangrijk(st)e  eyecatcher. Toch denk ik dat de foto in 2017 steeds vaker vervangen gaat worden door een kort filmpje van 5 seconden, waarin de kandidaat een statement maakt. Bewegend beeld met geluid zegt namelijk zoveel meer.

2. Foto’s/beelden  worden belangrijker

Het lijkt in tegenspraak met trend 1, maar dat is schijn. Een foto of afbeelding van iets dat je hebt bereikt of waar je trots op bent is een mooi middel te laten zien wat je kan. Daar zijn recruiters vooral naar op zoek in een cv. Een goed voorbeeld is het cv van het jaar 2015, waarin de maakster met een foto van een geslaagd marketing-event laat zien wat zij in haar mars heeft. Dus het is helemaal niet raar om in dit Instagram-tijdperk meer met beelden te werken in je cv.

3. Voor elke sollicitatie een apart cv

Een ontwikkeling die in 2016 al in gang is gezet, is dat het cv steeds meer toegesneden wordt op de functie waarop je solliciteert. Je cv is toch je verkoop-document. Dus met name de relevante zaken benoemen, die voor de functie van belang zijn. Allerlei niet ter zake doende informatie voor de functie kan achterwege  worden gelaten. Dus in 2017 je cv altijd toesnijden op de functie en het bedrijf waarop je solliciteert.

4. Een profiel is in 2017 ook vanzelfsprekend in je cv

Onderscheiden, is in 2017 belangrijk. Recruiters willen ook graag een beeld krijgen van de persoon achter het cv. Dus begin je cv met een kort profiel en blijf daarbij niet steken in allerlei algemeenheden als ik ben “een harde werker” of een “doorzetter”. Algemeenheden hebben weinig zin, die kan iedereen opschrijven. Ga op zoek naar zaken waarin jij anders bent dan je mede sollicitanten en kom met concrete zaken.

Als je bijvoorbeeld een marathon hebt uitgelopen zegt dat iets over je doorzettingsvermogen. Doe je vrijwilligerswerk in een verslavingskliniek dan zegt dat veel over je stressbestendigheid. Mooie items om aan te refereren in je cv.

5. Facts, facts and facts

Anno 2017 is men eigenlijk niet meer geïnteresseerd wat je werkzaamheden waren in een verder verleden. Het gaat om resultaten. De resultaten die jij hebt bereikt. Dus neem zoveel mogelijk facts op in je cv. Dus niet: “Ik was verantwoordelijk voor de sales van 5 accounts”, maar “De omzet van mijn 5 accounts was circa 1 miljoen euro en is, door mijn inspanningen,  de afgelopen 3 jaar gestegen tot ruim 1,5 miljoen euro.”

6. LinkedIn als aanvulling op je cv

Ook in 2017 is het belangrijk dat je cv in lijn is met je LinkedIn-profiel. Maar één van de functies van LinkedIn-profiel is dat je daar wel je totale loopbaan laat zien. En niet, zoals in je cv, je beperkt tot de voor de functie relevante zaken. Daarmee is het LinkedIn profiel een mooie aanvulling op je cv.

Je LinkedIn-profiel is ook een mooie gelegenheid om artikelen en presentaties te laten zien. Je kan door het delen van artikelen en/of deelnemen aan discussies laten zien dat je goed ingevoerd bent in een bepaald onderwerp. De meeste recruiters checken bijna ook altijd je LinkedIn-profiel en je activiteiten.

7. cv’s worden inhoudelijker

Soms lijkt het wel of niet de inhoud van een cv belangrijk is maar de lay-out. Soms zie je zelfs totale kunstwerken en infographics.  Echter, ook in 2017 gaat het gewoon om de inhoud. Sterker nog, ik zie cv’s steeds rustiger worden. Wel ingedeeld in duidelijke blokken en/of onderwerpen maar steeds minder toeters en bellen. Onderscheiden is wel het toverwoord, maar dan vooral op de inhoud.

Ook op andere gebieden is er veel aan het veranderen rondom solliciteren.

8. LinkedIn. Vooral zorgen dat je gevonden kan worden

Ik zei het al, het wordt steeds belangrijker dat je gevonden kan worden. Veel bedrijven en recruiters gebruiken LinkedIn en Google om geschikte kandidaten te vinden. Belangrijk is het dus om de goede zoektermen op te nemen in je LinkedIn profiel.

9. “Messaging-solliciteren” doet zijn intrede

Het is natuurlijk niet raar dat het succes van whatsappen (ja het woord staat inmiddels in de dikke VanDalen) ook een rol gaat spelen bij solliciteren. In 2017 zullen zowel recruiters als sollicitanten Whatsapp gebruiken om snel een aantal zaken te checken. Zorg dus dat je als Sollicitant ook op Whatsapp zit.

10. Specifieke skills worden belangrijk

De economie trekt weer aan en de spanning (het verschil tussen vraag en aanbod) op de arbeidsmarkt neemt daarmee ook toe. Voor veel beroepen is de arbeidsmarkt nog ruim, maar er zijn ook beroepen waar veel vraag is of vacatures zeer moeilijk vervulbaar zijn. Opvallend daarbij is dat het vooral om beroepen gaat waar men specifieke skills vraagt. Zorg anno 2017 dat je skills up to date zijn, bijvoorbeeld door het behalen van certificaten.

11. Bedrijven zoeken personeel via personeel

Steeds meer bedrijven zetten hun eigen personeel in bij het vervullen van vacatures. De gedachte hierachter is o.a. dat ‘talent kent talent’ en ‘mensen dragen geen mensen voor waar ze niet mee zouden willen samenwerken’. Voor jou als sollicitant is het dus zaak dat je mensen kent, die bij bedrijven werken waar jij ook zou willen werken. Dus netwerken.

12. Video-solliciteren neemt toe

Het houden van sollicitatiegesprekken is voor veel organisaties een tijdrovende bezigheid. Een gesprek duurt vaak toch vlug een uur, terwijl de mensen aan de andere kant van de tafel toch op basis van de 1e indruk in de 1e 5 minuten hun mening hebben gevormd.

Steeds meer bedrijven vragen kandidaten na de 1e selectie, of direct bij de sollicitatie, om een paar vragen via een “video-sollicitatie” te beantwoorden. Voor de organisatie een uitstekende manier om het sollicitatieproces efficiënter te maken. Voor jou als sollicitant zaak om hier op in te spelen en dit te oefenen. Er zijn ook sollicitanten die eerst een proef-sollicitatie (laten) doen door iemand anders, of met een andere naam, zodat ze weten wat er van je verwacht wordt.

13. Steeds meer varianten van online solliciteren

Online solliciteren heeft in 2016 zijn intrede gedaan. Steeds meer organisaties zullen in 2017 zaken als gaming, online assessments en ‘pas-ik-wel-bij-de-organisatie-tests’ gaan inzetten om snel een beeld te krijgen van de sollicitant. Als sollicitant is het ook nu weer zaak om je hierop voor te bereiden. Bijvoorbeeld door te solliciteren op functies die je eigenlijk niet wil, maar puur gericht om ervaring op te doen met online-solliciteren.

14. Gebruik van Big Data in het sollicitatieproces

Bedrijven gaan steeds meer gebruik maken van Big Data. Ook bij het werven van personeel. Ze zullen kijken welke kandidaten succesvol zijn en op basis van Big Data op zoek gaan naar soortgelijke kandidaten. Als werkzoekende is het dus zaak dat je gegevens dus actueel zijn in belangrijke data bronnen als LinkedIn en vacature sites.

Maar je ziet ook dat bijvoorbeeld UWV gebruik maakt van (Big)-data-analyses. Het afgelopen jaar kwam UWV met handige rapportjes over kansberoepen op basis van analyses. Maak gebruik van deze analyses als werkzoekende om te bepalen welke banen/branches geschikt zijn om te solliciteren.

15. “Uber-solliciteren” komt er aan

Daar waar op veel markten allerlei Uber-varianten (directe vernieuwende match tussen vraag en aanbod, vaak door start-ups) succesvol opduiken, is dit op de arbeidsmarkt nog niet echt het geval. Maar dat is m.i. een kwestie van tijd en dan zal er een bedrijf zijn, waarin de aanbieders van met name schaarse vaardigheden en de vragers op een “natuurlijke” manier bij elkaar komen. Als persoon op zoek naar werk liggen hier natuurlijk kansen, maar ook hier geldt weer: zorg dat je skills en vaardigheden up-to-date zijn.

16. Story-telling ook voor werkzoekenden steeds belangrijker

In 2016 zie je steeds vaker dat, via referrals en storytelling, organisaties een beeld neerzetten om zich te profileren en een bepaald beeld uit willen stralen om de juiste medewerkers aan te trekken. Kijk maar eens bij één van de vele “werkenbijsites”. Ook voor organisaties geldt, je moet je onderscheiden t.o.v. soortgelijke organisaties. Het onderscheiden geldt ook voor werkzoekenden. Ik verwacht dan ook dat storytelling door werkzoekenden een vlucht gaat nemen. Het is natuurlijk een uitstekende manier om te laten zien waar jouw deskundigheid ligt.

17. Steeds vaker vinden werkzoekenden een andersoortige baan in een andere sector

Vroeger gingen veel werkzoekenden bij ontslag op zoek naar een baan in hetzelfde beroep en/of sector. Die tijd lijkt voorgoed voorbij. De robotisering en digitalisering maken veel functies overbodig, het is dus lastig in een dergelijk “krimpende markt” een nieuwe baan te vinden.

Maar ook het soort baan waar mensen weer werk vinden is vaak anders, de functie is tenslotte niet voor niets overbodig geworden. Het is dus als werkzoekende belangrijk om goed na te denken waar. met jouw kennis en vaardigheden, kansen liggen en deze eventueel aan te vullen met nieuwe kennis. Zorgen dat je aantrekkelijk blijft of weer wordt is de komende jaren toch de basis voor succes.